ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ μια ταινία του Γιοακίμ Λαφός

One from the Heart recommends Διανομή Νέα

Η One from the Heart παρουσιάζει τη νέα ταινία του Γιοακίμ Λαφός (Joachim Lafosse), Πέρα από τη Λογική (Á Perdre la Raison). H ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Καννών, στο τμήμα Un Certain Regard (Ένα Κάποιο Βλέμμα), όπου η Εμιλί Ντεκέν (Emilie Dequenne),  πρωταγωνίστρια στην Ροζέτα των αδελφών Νταρντέν, επιβεβαίωσε το ταλέντο της, αποσπώντας το βραβείο καλύτερης ηθοποιού για τη συγκλονιστική ερμηνεία της. Την πλαισιώνουν επάξια το δίδυμο του Προφήτη του Ζακ Οντιάρ, Ταχάρ Ραχίμ (Tahar Rahim) και Νιλς Άρεστρουπ (Niels Arestrup).  Η ταινία θα προβληθεί και στο εκλεκτικό Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, ενώ προβάλλεται ήδη στους γαλλικούς κινηματογράφους όπου το πρώτο δεκαήμερο ξεπέρασε τα 110.000 εισιτήρια σε μικρό κύκλωμα αιθουσών. Ταυτόχρονα, είναι η επίσημη συμμετοχή του Βελγίου στις υποψηφιότητες για το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας.

Βασισμένη σε ένα αληθινό γεγονός που συγκλόνισε το Βέλγιο το 2007, η ταινία εξιστορεί την πορεία μιας σύγχρονης Μήδειας, εξερευνώντας τα όρια της οικογενειακής ζωής. Η Μυριέλ και ο Μουνίρ είναι ερωτευμένοι. Από μικρός, ο νεαρός άνδρας από το Μαρόκο ζει με τον εύπορο γιατρό Πινζέ που του προσφέρει μια άνετη ζωή. Όταν ο Μουνίρ και η Μυριέλ αποφασίζουν να παντρευτούν και να κάνουν παιδιά, η εξάρτηση του ζευγαριού από τον γιατρό γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη. Όταν είναι ήδη αργά, η Μυριέλ αρχίζει να καταλαβαίνει ότι ζει σε ένα ανθυγιεινό συναισθηματικά περιβάλλον που ύπουλα οδηγεί την οικογένεια προς μια τραγική κατάληξη. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Εμιλί Ντεκέν: “ Το δράμα για τη Μυριέλ είναι ότι δεν έχει αληθινές σχέσεις. Αυτή είναι η τραγωδία της, και ο Γιοακίμ έχει κάνει μια πραγματική τραγωδία, μια όπερα από αυτή την ανθρώπινη ιστορία».

«Ο Βέλγος σκηνοθέτης Γιοακίμ Λαφός (Nue Proprieté, Eleve Libre)παρουσιάζει μια εικόνα του πώς η ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή γίνεται ανυπόφορη και οδηγεί σε ένα ασυγχώρητο έγκλημα στην ταινία Πέρα από τη Λογική.  Η πέμπτη και καλύτερη ταινία του σκηνοθέτη επικεντρώνεται γύρω από μια όμορφη νέα γυναίκα που χάνεται μέσα στην ολοένα αυξανόμενη ασφυξία της μητρότητας, του γάμου και ενός τρόπου ζωής που βάζει στην ίδια στέγη τέσσερα παιδιά, έναν Μαροκινό σύζυγο και έναν πεθερό που χειραγωγεί το ζευγάρι. Στην κορυφή αυτής της θαυμάσια διαμορφωμένης τραγωδίας  βρίσκεται η Εμιλί Ντεκέν, όχι πια το μικρό κορίτσι που είχαμε πρωτοδεί στη Ροζέτα του 1999, αλλά ένα παγιδευμένο ζώο που εξωθείται στα άκρα». Peter Debruge, Variety

Η ταινία παρουσιάστηκε στην ειδική στήλη “Hot Property”  του έγκριτου αμερικανικού περιοδικού Film Comment (τεύχος Ιούλιος/Αύγουστος 2012) και βρέθηκε στο TOP-10 των καλύτερων ταινιών στις φετινές Κάννες για το σύνολο των συντακτών του.

«O Λαφός εξερευνά την ψυχολογική και πολιτική αλήθεια πίσω από τα κλισέ των εφημερίδων σε μια λιτή αλλά οργισμένη επίθεση στην πατριαρχική εξουσία. Η ταινία Πέρα από τη Λογική είναι ταυτόχρονα κλασική αλλά και τόσο σύγχρονη». Amy Taubin, Film Comment

Μια οικογενειακή τραγωδία αναμιγνύεται με την πολιτική των φύλων σε μια δυνατή ταινία από τον Βέλγο σκηνοθέτη Γιοακίμ Λαφός. Πέρα από υπόγεια σχόλια για την μετανάστευση στην Ευρώπη και τις ταξικές αντιθέσεις, η Ντεκέν δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας απεικονίζοντας τα ψυχολογικά στάδια από τα οποία περνάει η ηρωίδα ενώ κατευθύνεται προς το κενό. Ενώνοντας τις δυνάμεις τους για να παίξουν και πάλι ένα δίδυμο παρόμοιο με αυτό του Προφήτη, ο Ραχίμ και ο Άρεστρουπ κρατούν ψηλά την ένταση, ο πρώτος παρουσιάζοντας ένα πειστικό μείγμα ενός χαρακτήρα εύθραυστου και αυταρχικού και ο δεύτερος θυμίζοντας όλο και περισσότερο τον Μπράντο στο τελευταίο μισό της καριέρας του. Jordan Mintzer, Hollywood Reporter

Εμπνευσμένη από ένα αληθινό περιστατικό στο Βέλγιο, αν και υπάρχουν ανάλογες ιστορίες σε όλο τον κόσμο απ’ όπου θα μπορούσε να εμπνευστεί ο σκηνοθέτης, η ταινία Πέρα από τη Λογική, δεν είναι απλά η ιστορία μιας μητέρας με επιλόχεια κατάθλιψη. Είναι πολύ πιο σκοτεινή και όπως σε κάθε οικογένεια, πολύ πιο σύνθετη. Ο Λαφός ξεδιπλώνει αυτό το οικογενειακό δράμα, εξωθώντας τους πρωταγωνιστές του σε μια κατάσταση όπου αυτό το έγκλημα, που ευτυχώς δεν απεικονίζεται ποτέ στην οθόνη, αγγίζει ένα σημείο όπου μπορεί να γίνει κατανοητό. Αυτό το οφείλει στην αληθοφανή ερμηνεία της Ντεκέν ως Μυριέλ, μια νέα ξέγνοιαστη γυναίκα από ένα σχετικά φτωχό περιβάλλον που ερωτεύεται τον γοητευτικό Μουνίρ (Ταχάρ Ραχίμ). Fionnula Halligan, Screen

Leave a Reply

Your email address will not be published.