Στο Σπίτι – Η υποδοχή της ταινίας από τους Έλληνες κριτικούς

One from the Heart recommends Διανομή Νέα

Η ταινία του Αθανάσιου Καρανικόλα «Στο Σπίτι» («At Home») αφού πραγματοποίησε την ελληνική πρεμιέρα της στο πλαίσιο του 20ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας άρχισε να προβάλλεται με επιτυχία στις 25 Σεπτεμβρίου στις αίθουσες Μικρόκοσμος & Κηφισιά Cinemax 3 στην Αθήνα και στο Ολύμπιον (αίθουσα Παύλος Ζάννας) στη Θεσσαλονίκη και θα συνεχιστεί στους κινηματογράφους για δεύτερη εβδομάδα από την ερχόμενη Πέμπτη.

Η υποδοχή της ταινίας από τους Έλληνες κριτικούς:

…ο Καρανικόλας χτίζει ένα μελόδραμα που βράζει από πάθη, επιθυμίες, κοσμική αδικία και την τραγικότητα που φέρει μια κοινωνία σε ηθικό αδιέξοδο. Αλλά το κάνει χωρίς εύκολες συγκινήσεις και εκβιαστικά διλήμματα για τον θεατή, σαν να σκηνοθετεί μια σουίτα δωματίου που κάτω από την φαινομενική αρμονία της κρύβει όλη τη διαταραγμένη αλυσίδα μιας ζωής που όταν της αφαιρούν την βασική της αποστολή χάνει για πάντα το όποιο νόημά της. Μανώλης Κρανάκης Flix ****

“Από τις καλύτερες (όχι μόνο ελληνικές) ταινίες της σεζόν, ένα φιλμ που αφήνει τον θεατή με μια υφέρπουσα μελαγχολία για το ανθρώπινο μέλλον κι έναν μεγάλο θαυμασμό για την πληρότητα της δουλειάς του Καρανικόλα”. Λήδα Γαλανού Εφημερίδα των Συντακτών ****

«Η Καλλιμάνη είναι η οργανική ύλη, το σώμα και ο ψίθυρος ενός κοινωνικού δράματος γύρω από την αγωνία ενός καθημερινού ανθρώπου, που προσπαθεί να σταθεί με αξιοπρέπεια όρθιος καθώς γύρω του γκρεμίζεται ο κόσμος». Δημήτρης Μπούρας, Καθημερινή ****

«Το «Στο Σπίτι» μεταμορφώνεται σε μια ταινία που σε αφορά απόλυτα. Ένα φιλμ που δίχως να καταγγέλει ή να σε εκβιάζει να διαλέξεις πλευρά, σε εμπλέκει και σε αναστατώνει κάνοντάς σε να στρέψεις το βλέμμα από την οθόνη εντός σου και ακολουθώντας σε σιωπηλά για ώρα αφού εγκαταλείψεις την αίθουσα». Γιώργος Κρασσακόπουλος Athens Voice ****

Η ταινία του Αθανάσιου Καρανικόλα με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Καλλιμάνη ξεχωρίζει με άνεση ανάμεσα στις νέες ταινίες που ανοίγουν από σήμερα στις αίθουσες. […]είναι κατ’ αρχάς μια ταινία που μπορεί να μιλήσει με ουσιαστικό τρόπο για την οικονομική (και όχι μόνον) κρίση της εποχής μας, χωρίς να ουρλιάζει με το δάχτυλο υψωμένο ψηλά σαν να κάνει κήρυγμα για όλα τα κακά του κόσμου. Συγχρόνως είναι πολύ όμορφο σινεμά και περιέχει μια ερμηνεία που σίγουρα θα ζηλέψουν πολλές ηθοποιοί που θα δουν την ταινία. Γιάννης Ζουμπουλάκης, Το Βήμα ***1/2

Οπως κι εμείς αντίστροφα θα συνειδητοποιήσουμε, στο έξοχο φιλμ του γερμανοτραφούς Αθανάσιου Καρανικόλα, πως ταξικός και εθνικός ρατσισμός είναι έννοιες τελικά ταυτόσημες, αξεδιάλυτα συστατικά της ενιαίας κοσμικής μισαλλοδοξίας που θεωρεί τον άνθρωπο «καλό» μονάχα όσο αυτός είναι χρήσιμος. Μετά… γεια σας. Γι’ αυτό και η Νάντια, που σε εξοργίζει με την παθητικότητα και τον επίμονο αλτρουισμό της, που κινείται σβέλτα και ταπεινά στους ψυχρά αποστειρωμένους, αυστηρά τετραγωνισμένους χώρους της βίλας, που φορά συνέχεια το ίδιο ρούχο σε ένα περιβάλλον εναλλαγής ενδυμάτων ανάλογα την κοινωνική περίσταση ή τη θέση του ήλιου, και την οποία ερμηνεύει συγκλονιστικά η Μαρία Καλλιμάνη, είναι πρόσωπο φασματικό μάλλον παρά πραγματικό, το σύμβολο της ελπίδας για ένα γεφύρωμα που δεν θα πραγματωθεί ποτέ. Ρόμπυ Εκσιέλ, Έθνος ***1/2

«Τα λόγια των πολλών κοντράρουν την αξιοπρεπή σιωπή της Νάντιας – μια Μαρία Καλλιμάνη που αξιοποιεί κάθε εκφραστική δυνατότητα του κορμιού και του βλέμματός της -, ενώ μια χρωματική παλέτα του γκρίζου αντανακλά τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων. Ηρώων πνιγμένων σε μια απέραντη τσιμεντένια και γυάλινη έρημο, στην οποία μια απλή γυναίκα, συνεπής σε έναν εσωτερικό αόρατο κώδικα τιμής, κρατά τη μοναδική πυξίδα που δείχνει τον ανθρώπινο Βορρά». Χρ. Μήτσης Αθηνόραμα ***

«Στη σκηνογραφία γίνεται εξαιρετική δουλειά: το τεράστιο σπίτι υποδέχεται, αλλά δεν φιλοξενεί, ακόμα και τους ιδιοκτήτες του, ενώ η περίφημη θέα προς τη θάλασσα ακυρώνεται, δίχως χαρά και ξενοιασιά. Είναι το σπίτι «άλλων», που το πονάει μόνο η Νάντια. Η οποία ερμηνεύεται συγκλονιστικά, με σιωπηλή ακεραιότητα, από την αποκάλυψη, μέσα στην απλότητα και την αμεσότητά της, Μαρία Καλλιμάνη, σε μια περφόρμανς πρώτου ρόλου, πολύ υψηλών απαιτήσεων». Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος Lifo ***

«Ερμηνεία διαμάντι από τη Μαρία Καλλιμάνη» Άκης Καπράνος Τα Νέα – βαθμολογία 7/10

«Ο Καρανικόλας αφηγείται με ένα λιτό στιλ, κάτι ανάμεσα στον Φασμπίντερ και τον Ντάγκλας Σερκ, την ιστορία της ηρωίδας του (μια πολύ ωραία, συγκινητική, δοσμένη με λεπτότητα, ερμηνεία από τη Μαρία Καλλιμάνη), χρησιμοποιώντας ένα ρεαλισμό όπου το καθετί καταγράφεται με λεπτομέρεια (οι απασχολήσεις της Νάντιας στο σπίτι, οι διεξοδικές εξετάσεις στο νοσοκομείο κ.λπ.), για να φτιάξει μια συγκινητική, πολύ ανθρώπινη, χαμηλών τόνων ταινία, με ωραία ατμόσφαιρα (η φροντισμένη φωτογραφία είναι του Johannes Μ. Louis) και με πολύ καλές ερμηνείες». Νίνος Φενέκ Μικελίδης, Ελευθεροτυπία ***

«Γροθιά στο στομάχι, η νέα ταινία του Καρανικόλα, έρχεται στις αίθουσες με το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Βερολίνου στις αποσκευές της και το χειροκρότημα του κοινού όπου κι αν προβλήθηκε. Με φόντο την πολιτιστική και ανθρώπινη κρίση που μαστίζει τη χώρα μας, το φιλμ “Στο Σπίτι” είναι κάτι παραπάνω από μια οξεία κριτική στην ελληνική πραγματικότητα, μια πραγματικά εξαιρετική ταινία, που ίσως αναθερμάνει το ενδιαφέρον του κοινού για τον ελληνικό-ευρωπαϊκό κινηματογράφο που μπορεί να μας συγκινήσει, αλλά και να μας ταρακουνήσει». Κωστούλα Τωμαδάκη, Αυγή

«Ο Αθανάσιος Καρανικόλας αποδίδει με τέτοιον σεβασμό και διακριτικότητα τις λεπτές αποχρώσεις στις σχέσεις των χαρακτήρων, που δεν έχει σημασία αν πάνω κάτω υποψιάζεσαι την εξέλιξη της ιστορίας, αλλά η διαδρομή. Και κυρίως η Μαρία Καλλιμάνη, η οποία παίζει πλέον μπάλα στο άπιαστο τερέν της «ερμηνείας διπλής όψης»: ακόμα και η πλάτη της ξεχειλίζει από εικόνες». Έλενα Χρηστοπούλου, Πρώτο Θέμα

**** Γαλανού Εφημερίδα των Συντακτών, ***1/2 Δανίκας Πρώτο Θέμα, ***1/2 Εκσιέλ Έθνος, ***1/2 Ζουμπουλάκης Βήμα, ***1/2 Καπράνος Νέα, *** Κουτσογιαννόπουλος Alpha/Lifo, **** Κρασσακόπουλος Athens Voice, *** Μικελίδης Ελευθεροτυπία, **** Μπούρας Καθημερινή, *** Μήτσης Αθηνόραμα, **** Κρανάκης Flix, ***1/2  Μαύρος Freecinema